عطر رازقی

گهگاهی

عطر رازقی

گهگاهی

Modification ....

من کلا آدم مذهبی‌ای ( با تعریف رایجش توی جامعه)نیستم ... اما از این ژستای لا مذهبی هم که یه جورایی خیلی مد شده هم اصلا خوشم نمیاد ... به اعتقادات دیگران قویا احترام میذارم .... مذهبی یا لا مذهب ... اما خودم از همه این بند و بساطا فقط خود خدا رو قبول دارم ( شاید صرفا به عنوان یه نیروی بالاتر که ترجیح میدم جاهایی که نمیتونم جواب سوالامو پیدا کنم ، همه چیو بندازم گردن اون و  فکر کنم که کار اون بوده .... ) ... بجای تعالیم مذهبی هم همیشه ترجیح میدم  کاریو انجام بدم که منطقا، با عقل خودم و حساب کتابام جور دربیاد .... حالا اگه این با اون اصل دین منافات داره، ابائی نیست .... من یه خدا واسه خودم دارم  و برای خدای خودم بنده خیلی خوبیم ....

 

این روزا هم با خود ماه رمضون مشکل ندارم ... آب و غذا نخوردنم اذیتم نمیکنه ... مشکل فقط مرض مسواکه .... دندونام عین برفه این روزا!‌ پرزای زبونمم البته جمیعا ملتهب و در حال زق زقه بس که هر یه ساعت باید برم و مسواک بزنم ...   واسه همین طی یه قانون نانوشته و قرار مداری که من با خودم و خدا گذاشتم، یه نصفه آدامس ریلکس سبز قبل سحر میجوم که خوب مزه و طعمش بره ... اونوقت بعد اذان صبح تا وقت افطار به جویدن اون لاستیک بی مزه ادامه میدم ... حداقل حسنش اینه که باعث ترشح بزاق میشه و مانع malodor و حال بهم خوردن من از خودم  ... و از همه مهمتر این که اعتماد به نفس نصفه و نیمه من حفظ میشه .... خلاصه که این ورژن Modify  شدهء روزه است ...

 

 

توی بحث احکام ، به نظرم خیلی مضحکه که 1400 سال قبل بسته به شرایط زمان و مکان یه چیزایی گفته شده و اونوقت حالا بعد از این همه پیشرفت علم و تکنولوژی هنوز همون قوانین 2000 سال قبل عینا و مو به مو بخواد اجرا بشه ...

توی عربستان 1400 سال پیش که مردمش به کثیفی و بی بهداشتی شهره بودند و  ماهی یه بارم دست و روشونو نمیشستند، طبیعیه که بیان بگن که روزی 3 بار وضو بگیرین یا غسل جمعه و غسل حیض و چه و چه و چه انجام بدین ، که اقلا این جماعت روزی 2-3 بار دست و روشون یه آبی بخوره یا هفته‌ای یه بار برن حموم و یه شستشویی بکنن.... یعنی یه جورایی انگار باید یه زوری رو سرشون  ( به اسم دین خدا ) میبود که اینارو مجبور کنه یه اصول اولیه‌ایو رعایت کنن .....

 

یا مثلا، به عربی که دخترشو تا دیروز زنده به گور میکرده، نمیشه یهو گفت که خب بیا از فردا متحول شو و دیگه دخترا بشن عین پسرا و حق و حقوقشونم با هم یکی باشه ... پیغمبرم واسه اینکه این جماعت یهو گارد نشن و این تغییر به تدریج و به مرور زمان اتفاق بیافته اومده گفته که خب باشه حق زن نصف مرد ( یه جورایی انگار بخواد بگه : سگ خور ... بالاخره از هیچی که بهتره!‌)‌ و امیدوار بود در آینده اونایی که میشن مفسر دین خدا ، با توجه به بالا رفتن سطح اگاهی و شعور مردم بیان و این نصفو کم کم زیاد کنن ... دیگه نمیدونست اینا همون چهار کلمه رو چسبیدن و بجای ماه فقط نوک انگشتو میبینن ....

 

به هر حال معتقدم این چیزی که به اسم دین به خورد ملت میدن، بیشتر یه مشت خرافه‌ است که جز فراری دادنشون کار دیگه‌ای نمیکنه و احتیاج به تجدید نظر اساسی داره .... باور قلبی آدما به نظرم خیلی کاراتر از این رعب و وحشتیه که توی دلشون از آتش جهنم و سیخ داغش میندازن ...

 

P.S. : اگه احیانا در زمینه Modify کردن احکام دینی به مشکلی برخوردید ، حتما بفرمایید، در حد استطاعتم در خدمت ملت غیور و مسلمان هستم !!!!!

و من الله توفیق!!!‌اجرکم عند الله!!!! ‌

 

نسل سوم ....

توی جامعه شناسی یه بحثی مطرحه که آدما رو به سه نسل تقسیم میکنه ...

 

نسل اول :‌ شامل اون دسته از افراد جامعه است که معمولا پشتوانه مالی یا اجتماعی مناسبی نداشته یا ندارند. آدمایی که نه از راهنمایی خانواده‌ای فرهیخته برخودارند، نه از حمایتهای بیدریغ اونها.... آدمایی که روی پای خودشون می‌ایستند ،‌ زحمت میکشند و معمولا خودشون تجربه میکنند و خطا میکنند و یاد می‌گیرند ... یه عمر زحمت می‌کشند، ‌و نهایتا یه زندگی آبرومند برای خودشون تشکیل میدن .... زندگی ای که ذره ذره اش با زحمت و تلاش به دست اومده .....

 

نسل دوم :‌ معمولا فرزندان نسل اول هستند .... نسلی که شاهد تلاش نسل قبل از خودش بوده و برای تلاش پیشینیانشون احترام قائلند ....  راهنمایی ها، تجربیات و دلسوزیهای نسل اول رو بعنوان پشتوانه دارند .... برای رسیدن به خواسته‌هاشون کمتر از نسل قبلی دچار دردسر و زحمت میشن .... اما سعی در بهبود شرایط دارند ... با این توصیف،  نسل قدرشناس و موفقی از آب در میان و از نظر تحصیلات و سطح زندگی معمولا از نسل قبلی بالاترند...

 

نسل سوم : فرزندان  نسل دومند .... گروهی که از پیشینه رفاه و آسایش موجود و زحماتی که برای رسیدن بهش کشیده شده هیچ اطلاعی ندارند .... این نسل با دنیایی کاملا متفاوت از نسل اول بزرگ میشه ..... هر اونچه طلب میشه همیشه حی و حاضره ..... این نسل، ‌نسل مصرف کننده و پرتوقعیه که نه قدر شناسه و نه کوشا برای حفظ اونچه بی زحمت به دست آورده است .... نسلیه که فنا کنندهء آن چیزیه که طی سالهای قبل بدست آمده ....

 

این یه تعریف خیلی سر دستی و اجمالی و البته همراه با برداشت شخصی من  از اون چیزی بود که من از زبان یه جامعه شناس شنیده بودم .....البته باید این نکته رو هم در نظر داشت که این یه تقسیم بندی کلیه  و مطمئنا یه امر 100% و مطلق نیست ....

اما نکته‌ای که هست اینه که معمولا جامعه پیشرفتشو مدیون آدمهای تلاشگر و زحمت کششه .... آدمایی که طبق تعریف بالا عمدتا متعلق به نسل اول و دوم هستند ....  معمولا همه عمرشون در حال دوندگی و سگ دو زدنند ....  شرایط مالی متوسطی دارند و همیشه دغدغه نان !  از کودکی و نوجوونی و جوونی چیز زیادی نمیفهمند ....  همه عمرشون درحال تلاش و فعالیتند .... و سهمشون از زندگی معمولا  کمتر از اون تلاشیه که میکنن و معمولا موقعی که به شرایط نسبتا با ثبات اقتصادی – اجتماعی میرسند ،‌ باید همه چیزو برای نسل بعدی بذارن و برن .... 

اما نسل سومیا اگر چه معمولا آدمهای مولد و پویایی نیستند و معمولا نقشی در پیشرفت جامعه ندارند و‌ اگرچه کمکی به اعتلای فرهنگ و علم و دانش بشری نمی‌کنند اما مصرف کنندگان خیلی خوبی هستند .... آدمایی که بچگی رو بچگی میکنن ... و سهمشون از نوجوانی و جوانی و میانسالی خیلی بیشتر از حقشونه ....

 

نمونه این آدمهارو خیلی خوب میتونیم دور و برمون پیدا کنیم ...خیلی منصفانه به نظر نمیاد ....  دور از جون شما حکایت کار کردن خر و خوردن یابوئه ....

 

همه این حرفا برای این بود که بگم که :

اگرچه یه همچین نگاهی به زندگی خیلی خیلی تک بعدی و مادیه و صد البته اینکه خیلی مقطعیه و من فقط در دوره‌های خاصی از زندگی دچار همچین حس و حالی میشم !‌ اما  نمیتونم کتمان کنم که  در حال حاضر  به عنوان یه آدمی که متعلق به نسل دومم واقعا دلم میخواد مثل یه آدم نسل سومی بدون دغدغه، بی خیال، بدون جون کندن و هزار بار حساب و کتاب کردن، اونچیزایی که طلب میکنم رو بدست بیارم ....  

 

چقد سخته آدم بخواد یه چیزی که خودشم میدونه خیلی منطقی نیست و با ملاک و معیاراشم جور نیست ، اما خب به هر حال دلش میخواد، هی توجیه کنه!!!‌ آخیییییییییییییییییییییییشششششششش !‌

 

 

My philosophy is that not only are you responsible for your life, but doing the best at this moment puts you in the best place for the next moment.

 

Oprah Winfrey